Tässä kuvitetut ohjeet Zoom-sovelluksen käytöstä ja tärkeimmistä toiminnoista.

Ohjeet olettavat että olet asentanut ja testannut sovelluksen ”Zoom asennus” -ohjesivun mukaisesti.


Sinun ei tarvitse luoda tiliä tai tunnuksia osallistuaksesi koulutukseen.

Liity koulutukseen sähköpostiisi tulleen linkin avulla. Linkki ohjaa sinut suoraan oikeaan koulutukseen ja sisältää salasanan yms. tarpeelliset tiedot.

Zoomin pitäisi aueta oheisen kuvan kaltaisena. Laita nimikenttään ajokorttisi mukainen virallinen nimi. Nimen avulla kontrolloidaan osallistumistasi, älä siksi käytä lempinimeä tai pelkästään etu- tai sukunimeä.


Zoom-sovelluksen vasempaan alakulmaan aukeaa valinta äänen kytkemistä varten. Valitse ”Wifi or Cellurar Data”, jolloin käytetään sovelluksen yhteyttä.

Älä käytä ”Dial in” -vaihtoehtoa. (se soittaa puhelimellasi zoomin palvelimelle)


Zoom-sovelluksen hallintaan liittyvät valikot näkyvät sovelluksen ylä- ja alalaidasta.

Varmista alalaidan valikosta että:

  • Ääniyhteys on Mute-asennossa (=mikrofonikuvakkeen päällä on punainen viiva). Jos näin ei ole, paina mikrofonin kuvaketta.
  • Videoyhteytesi on päällä. Jos kamera-kuvakkeen päällä on punainen viiva ja alla teksti ”Start Video”, paina kuvaketta kerran.

Lähtökohtaisesti videoyhteys pidetään päällä koko koulutuksen ajan, ellei toisin ohjeisteta tilapäisten yhteysongelmien tai jonkin muun syyn takia.

Jatkossa pääset valikoihin napauttamalla kuvaruutuun sovelluksen ollessa aktiivisena.


Kun kaikki on kunnossa, ruudullasi pitäisi näkyä esityskalvot ja tilanteesta riippuen oikeassa yläkulmassa kuvan kaltainen ihmis-ikoni, kouluttajan live-kuva tai oma live-kuvasi.


Mikäli koulutuksen aikana sinulle tulee tilanne, jossa haluat varmistaa, ettei sinun suunnastasi välity kuvaa tai ääntä kouluttajalle päin, pyyhkäise kuvaruutua oikealle.

Sovellukseen aukeaa ”Safe Driving Mode” ja tekstit ”Your microphone is muted” ja ”Your viceo is stopped”.

Kun tilapäinen häiriö on ohi, palaa normaaliin tilaan pyhhkäisemällä ruutua vasemmalle. Voit käyttää tätä tilaa esim. tauon aikana.

Ota huomioon, että et saa merkintää koulutuksesta, jos videoyhteytesi on pois päältä koulutuksen ajan.


Zoom-sovelluksen alavalikossa on kohta jossa 3 pistettä ja teksti ”More”. Sitä painamalla aukeaa kuvan mukainen valikko.

Valikosta löytyvää ”Chat” -toimintoa käytetään koulutuksen aikana vähintään kerran tunnissa. Teille esitetään kysymys, johon vastataan ”Chat”-toiminnon avulla. Eli kirjoitat vastauksesi ja lähetät sen kouluttajalle.

Jos koulutuksen aikana tulee aiheeseen liittyviä lisäkysymyksiä, voit laittaa sellaisen ”Chat”-toiminnolla tai viitata ”Raise Hand” -toiminnolla.

Chatin kautta tulleisiin kysymyksiin vastataan lennosta tai taukojen yhteydessä. ”Raise Hand” -painamisen jälkeen kouluttaja antaa sinulle mahdollisuuden esittää kysymyksesi ääniyhteyden kautta.


Zoom-koulutuksesta pooistutaan oikean ykläkulman punaisesta ”Leave” -painikkeesta.


Mikäli koulutuksen aikana tulee teknisiä- tai yhteysongelmia, ota yhteyttä HelpDesk -numeroomme.

HelpDesk numeromme 045 7833 5775

Soita, laita tekstiviesti tai WhatsApp-viesti

HelpDesk numero toimii koulutuspäivinä 60 min ennen kurssin alkua. Numerosta saat myös apua koulutuspäivän aikana, mikäli sinulle tulee ongelmia tekniikan tai yhteyksien kanssa.

Huomioi, että WhatsApp -viestin lähettäminen edellyttää, että lisäät HelpDesk -numeromme oman laitteesi yhteystietoihin.