Tältä sivulta löytyy ohjeita ammattipätevyyden jatkokoulutuskurssille osallistumiseen, Zoom-etäopetusohjelman asentamiseen ja käyttöön.


Tämän sivun lisäksi löydät lisää ohjeita seuraavien linkkien kautta:


HelpDesk numeromme 045 7833 5775

Soita, laita tekstiviesti tai WhatsApp-viesti

HelpDesk numero toimii koulutuspäivinä 60 min ennen kurssin alkua. Numerosta saat myös apua koulutuspäivän aikana, mikäli sinulle tulee ongelmia tekniikan tai yhteyksien kanssa.

Huomioi, että WhatsApp -viestin lähettäminen edellyttää, että lisäät HelpDesk -numeromme oman laitteesi yhteystietoihin.

Pikaohje

Saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta osallistut koulutukseen.

Opetusta voi seurata tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Koulutukseen osallistutaan Zoom-etäopetusohjelmalla tai selaimen kautta (suositellaan Google Chrome). Laitteessa, jolla koulutusta seurataan, on oltava kamera.

Suosittelemme, että kokeilet järjestelmää hyvissä ajoin, viimeistään edellisenä päivänä osoitteessa:

https://zoom.us/test

Kun menet testiosoitteeseen, laitteesi avaa automaattisesti Zoom-applikaation, jos olet sen asentanut. Testiosoitteessa voit testata, että kaikki toimii niin kuin pitääkin ja saat kytkettyä kameran päälle. Jos kaikki toimii kuten pitääkin, riittää kun liityt kurssille 10 minuuttia ennen sen alkua.

Henkilöllisyyden varmistamista varten ota kuva ajokortistasi ja lähetä se WhatsApp- tai tekstiviestillä HelpDesk-numeroomme koulutuspäivän aamuna.


Tarkempia ohjeita

Tietotekniset vaatimukset

Voit seurata opetusta tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Zoom-ohjelman voi asentaa iOS- tai Android, Mac-, Windows- ja Linux-käyttöjärjestelmiin.

Laitteessa, jolla seuraat opetusta, on oltava kamera, joka kuvaa kasvojasi. Puhelimista, tableteista ja kannettavista tietokoneista se löytyy lähes poikkeuksetta, mutta ei kaikista pöytätietokoneista. Silloin tarvitset ulkoisen web-kameran. Pöytätietokoneessa pitää olla myös kaiuttimet ja mikrofoni.

ZOOM-etäopetusohjelma

Zoom on etäopetusohjelma, jolla seuraat opetusta. Ilman sitä et voi osallistua kurssille.

Mikäli sinulla ei ole mahdollista asentaa etäopetusohjelmaa, koulutus avautuu selaimessa. Parhain toimintavarmuus saavutetaan Google Chrome-selaimella.

Osallistuessasi koulutukseen, sinun ei tarvitse itse avata Zoom-ohjelmaa. Liity tunnille saamasi linkin kautta. Sen jälkeen ohjelma pyytää saada avautua itsestään.

Kuinka aikaisin tunnille pitää kirjautua

Jos olet osallistumassa etäopetukseen ensimmäistä kertaa, kirjautuminen kannattaa aloittaa jo 30 minuuttia ennen kurssin alkua. Sinun täytyy kenties asentaa Zoom-etäopetusohjelma. Kun olet ajoissa, ehdit tarvittaessa saamaan apua tuestamme, jos sinulla on ongelmia.

Jos Zoom-etäopetusohjelma on jo asennettu ja testattu laitteessasi, riittää että kirjaudut kurssille 10 min ennen sen alkua.

Voinko kirjautua tunnille myöhässä?

Käytännössä kyllä, mutta et saa ammattipätevyyskoulutuksen suoritusmerkintää, jos tulet liian myöhään.

Jos yhteys katkeaa kesken koulutuksen, voit kirjautua koulutukseen uudestaan. Tee se välittömästi. Jos se ei onnistu, ota yhteyttä HelpDesk-puhelimeen.

Koulutuksen seuraaminen

Zoom-ohjelma pyytää testaamaan kameran ja mikrofonin toiminnan, kun liityt koulutukseen. Pääset liittymään koulutukseen klikkaamalla ”Join with computer audio”-painiketta. Kun olet liittynyt koulutukseen varmista, että mikrofonisi on mykistetty (”Mute”). Keskustelu käydään ”Chat-ikkunan” kautta kirjoittamalla.

Jos käytät tietokonetta ja sinulla erillinen webkamera, täytyy kamera kytkeä kiinni tietokoneeseen ennen kuin kirjaudut koulutukseen. Jos unohdit tehdä sen, sulje Zoom-ohjelma, kytke kamera tietokoneeseen ja liity uudestaan koulutukseen

Sinun on seurattava koulutusta koko ajan. Osallistumistasi seurataan kamerayhteyden kautta ja päivän aikana tehdyillä kysymyksillä. Jos poistut kameran edestä, et saa suoritusmerkintää. Kurssipäivän aikana on 30 min lounastauko ja muita lyhyempiä taukoja.

Osallistu kurssille rauhallisessa paikassa. Et voi esim. ajaa autoa, ulkoilla tai tehdä pihatöitä kurssin aikana.

Mitä jos yhteys katkeaa tai laitteesta loppuu virta?

Jos yhteys katkeaa kesken koulutuksen, voit vain kirjautua koulutukseen uudestaan. Jos se ei onnistu, ota yhteyttä HelpDesk-puhelimeen.